Αρκετός λόγος γίνεται στις μέρες μας για την μέθοδο του dropshipping. Για πολλούς λιανοπωλητές και ειδικά για το ηλεκτρονικό εμπόριο, η μεταφορά και η διαχείριση του αποθέματος μπορεί να είναι αρκετά δύσκολη. Περιλαμβάνει τη διατήρηση μιας αποθήκης για την αποθήκευση των προϊόντων τους, την πρόσληψη και τη διαχείριση προσωπικού για τη διαχείριση της αποθήκης, τη μεταφορά αγαθών από το ένα μέρος στο άλλο, την παράδοση αγαθών στους πελάτες και την πληρωμή των εξόδων αποστολής. Αυτό προσθέτει ένα σωρό ευθύνες που οι περισσότεροι επιχειρηματίες δεν θέλουν να αναλάβουν.
Τι είναι το dropshipping;
Το dropshipping είναι ένα μοντέλο λιανικής που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων να πουλούν προϊόντα στους πελάτες τους χωρίς να αποθηκεύουν ή να αποστέλλουν οι ίδιοι τα αντικείμενα. Όταν ο πελάτης σας κάνει μια παραγγελία, απλώς προωθείτε την παραγγελία στον προμηθευτή σας, ο οποίος στη συνέχεια θα παραδώσει το προϊόν απευθείας στον πελάτη σας. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για εργασίες που σχετίζονται με το απόθεμα και, αντ' αυτού, εργάζεστε σε πιο σημαντικές πτυχές της επιχείρησής σας, όπως το μάρκετινγκ της επιχείρησής σας και η προσέλκυση νέων πελατών.
Πώς λειτουργεί το dropshipping;
Ας υποθέσουμε ότι έχετε ένα κατάστημα που πουλά είδη ένδυσης. Προμηθεύεστε τα προϊόντα σας από έναν προμηθευτή και στη συνέχεια τα πουλάτε σε τιμή λιανικής. Ένας πελάτης κάνει μια παραγγελία στο κατάστημά σας για ένα συγκεκριμένο κωδικό. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να έχετε αυτό το προϊόν σε απόθεμα και στη συνέχεια να το συσκευάσετε και να το παραδώσετε μόνοι σας στον πελάτη σας. Μπορείτε να κρατήσετε ολόκληρη την πληρωμή που λάβατε, αλλά θα χρειαστεί να ξοδέψετε χρήματα προκαταβολικά για να αποκτήσετε το απόθεμα και να επιβαρυνθείτε με όλα τα έξοδα αποστολής και συσκευασίας.
Σε ένα μοντέλο dropshipping, δεν χρειάζεται να προμηθευτείτε τα προϊόντα σας από τον χονδρέμπορό σας εκ των προτέρων, ούτε να διατηρείτε απόθεμα, και φυσικά ούτε και να τα παραδώσετε μόνοι σας. Μόλις ο πελάτης σας κάνει την παραγγελία και σας πληρώσει, απλώς υποβάλλετε μια παραγγελία για αυτό το προϊόν στον προμηθευτή σας και τον πληρώνετε για αυτό. Στη συνέχεια, ο προμηθευτής σας συσκευάζει, αποστέλλει και παραδίδει το προϊόν απευθείας στον πελάτη σας.
Συμβατική μέθοδος λιανικής
- Αγοράζετε υλικά ή προϊόντα από χονδρέμπορο/προμηθευτή και τα πληρώνετε.
- Αποθηκεύετε το προϊόν στη δική σας αποθήκη.
- Ο πελάτης κάνει μια παραγγελία και σας πληρώνει για το προϊόν.
- Συσκευάζετε και αποστέλετε το προϊόν στον πελάτη σας.
Μοντέλο dropshipping
- Ο πελάτης κάνει μια παραγγελία και σας πληρώνει για το προϊόν.
- Στέλνετε την παραγγελία στον χονδρέμπορο/προμηθευτή σας και πληρώνετε για την παράδοση του στον πελάτη σας.
- Ο προμηθευτής παραδίδει το προϊόν απευθείας στον πελάτη.
Μέχρι εδώ τα πράγματα με τη χρήση του dropshipping φαίνονται ιδιαίτερα απλά, εύκολα και οικονομικά. Με μία μικρή επένδυση λίγων χιλιάδω ευρώ για την κατασκευή ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, οποιοσδήποτε μπορεί να εισέλθει γρήγορα στην αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου. Είναι όμως έτσι πραγματικά; Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικά από τα πλεονεκτήματα και τα αντίστοιχα μειονεκτήματα που συνοδεύουν τις παραγγελίες dropshipping.
Πλεονεκτήματα του dropshipping
Φτηνή και απλή εγκατάσταση
Με το dropshipping, δεν χρειάζεται να κατασκευάζετε, να αποθηκεύετε ή να παραδίδετε προϊόντα στους πελάτες. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να επενδύσετε σε μια αποθήκη για να αποθηκεύσετε προϊόντα, να προσλάβετε προσωπικό για την εκτέλεση εργασιών ή να απασχολήσετε οχήματα και προσωπικό για την παράδοση των προϊόντων σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όλο αυτό το εξοικονομημένο κεφάλαιο για να επενδύσετε στην οικοδόμηση της επωνυμίας και της πελατειακής σας βάσης. Το μόνο που χρειάζεστε είναι ένας υπολογιστής και μια σύνδεση στο διαδίκτυο.
Εύκολη κλιμάκωση
Η κλιμάκωση της επιχείρησής σας είναι πολύ λιγότερο περίπλοκη όταν κάνετε παραγγελίες dropship. Για μια επιχείρηση dropshipping, η αύξηση των πωλήσεων δεν σημαίνει αύξηση των δαπανών αποθέματος ή των λειτουργικών εξόδων, επειδή τα καθήκοντα αποθήκευσης και αποστολής δεν βαρύνουν τους ώμους σας. Μπορείτε να συνεχίσετε να συλλέγετε παραγγελίες και να αφήσετε τη δύσκολη δουλειά της εφοδιαστικής αλυσίδας στον προμηθευτή σας.
Χωρίς υπερφόρτωση ή ελλείψεις
Με το dropshipping, δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για υπερβολικό απόθεμα ή έλλειψη προϊόντων, επειδή δεν χρειάζεται να έχετε φυσικά τα αντικείμενα που προσφέρετε προς πώληση. Αγοράζετε το προϊόν από τον προμηθευτή σας μόνο όταν το κάνει ο πελάτης σας. Αυτό είναι πολύ πιο ασφαλές για την επιχείρησή σας από το συμβατικό μοντέλο λιανικής, όπου ξοδεύατε χρήματα προκαταβολικά αγοράζοντας προϊόντα χύμα και διατρέχετε τον κίνδυνο είτε να τελειώσει το απόθεμα είτε να ανακαλύψετε ότι δεν πωλούνται όπως τα είχατε σχεδιάσει.
Καλές σχέσεις με τους προμηθευτές
Οι χονδρέμποροι και οι προμηθευτές B2B συνήθως δεν επενδύουν πολλά στις πλατφόρμες παραγγελιών τους, επειδή δεν έρχονται συχνά σε απευθείας επαφή με τους πελάτες. Ως επιχείρηση dropshipping, παρέχετε τη διεπαφή με τον πελάτη και εισάγετε επιχειρήσεις για τους προμηθευτές σας που μπορεί να μην μπορούσαν να επιτύχουν στο παρελθόν. Αυτό βοηθά στη οικοδόμηση της σχέσης σας με τον προμηθευτή και ως αποτέλεσμα, μπορεί να διαπιστώσετε ότι έχετε καλύτερη ποιότητα προϊόντων ή υπηρεσιών από αυτά.
Μειονεκτήματα του dropshipping
Αμφίβολος ποιοτικός έλεγχος
Παρόλο που η κατασκευή και η αποστολή του προϊόντος γίνεται από κάποιον άλλο, οποιοδήποτε σφάλμα εντοπιστεί στο προϊόν ή στην παράδοσή του θα εξακολουθεί να αφορά εσάς. Η ανάθεση σε εξωτερικούς συνεργάτες των καθηκόντων κατασκευής, αποθήκευσης και αποστολής σημαίνει ουσιαστικά την εξωτερική ανάθεση μεγάλου μέρους της ικανοποίησης των πελατών σας. Καθώς δεν μπορείτε να δείτε ή να δοκιμάσετε το προϊόν πριν παραδοθεί στον πελάτη σας, υπάρχει μεγαλύτερος κίνδυνος ο πελάτης σας να μην είναι ικανοποιημένος με την ποιότητά του. Αν και το πρόβλημα του πελάτη δεν είναι πραγματικά με εσάς, η επιχείρησή σας θα εξακολουθεί να είναι αυτή που θα υποφέρει εάν δεν είναι ικανοποιημένος. Εάν δεν μπορείτε να είστε σίγουροι ότι ο προμηθευτής σας θα παρέχει ποιοτικά προϊόντα και έγκαιρη μεταφορά προϊόντων, το dropshipping μπορεί να είναι ένα επικίνδυνο μοντέλο στη χρήση.
Έντονος ανταγωνισμός
Με ελάχιστο κόστος εγκατάστασης και πολύ χαμηλό εμπόδιο εισόδου, δεν είναι περίεργο ότι η αγορά dropshipping είναι αρκετά κορεσμένη. Αυτό όμως δυσκολεύει την επιχείρησή σας να ξεχωρίσει. Μπορεί επίσης να βρείτε ανταγωνιστές που πωλούν τα ίδια προϊόντα με εσάς σε πολύ φθηνότερη τιμή, γεγονός που καθιστά τις πωλήσεις ακόμη πιο ανταγωνιστικές και είναι συχνά αφορμή διαταραχής των σχέσεών σας με τους προμηθευτές σας.
Επιπλέον πολλές επιχειρήσεις λιανικής που λειτουργούν με dropshipping ανακαλύπτουν στην πορεία ότι είναι δεσμευμένες με τους προμηθευτές τους, αφού επενδύουν μακροπρόθεσμα στην διαφήμιση και την προώθηση των προϊόντων τους. Εφόσον ο αριθμός των προμηθευτών που προσφέρουν υπηρεσίες dropshipping είναι περιορισμένος, τα καταστήματα αυτά αναγκάζονται να περιορίζουν την γκάμα των προϊόντων τους μόνο σε ότι προσφέρει ο προμηθευτής τους με αποτέλεσμα να είναι λιγότερο ανταγωνιστικά σε σχέση με άλλα.
Ακριβά έξοδα αποστολής
Σε ένα συμβατικό μοντέλο λιανικής, αποστέλλετε το προϊόν στον πελάτη σας μόνοι σας και πληρώνετε τυχόν χρεώσεις αποστολής που απαιτούνται. Μπορείτε να χρεώσετε τους πελάτες σας για τα πραγματικά έξοδα αποστολής ή/και χρέωση για τη διεκπεραίωση. Με το dropshipping, η αποστολή αναλαμβάνεται από τους προμηθευτές σας, επομένως θα χρειαστεί να πληρώσετε τα έξοδα αποστολής και τα έξοδα διακίνησης, τα οποία μπορεί να είναι περισσότερα από αυτά που θα είχατε πληρώσει για να στείλετε τα αντικείμενα μόνοι σας. Τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο ακριβά όταν ο πελάτης σας παραγγέλνει προϊόντα που προμηθεύεστε από πολλούς προμηθευτές, οι οποίοι μπορεί να βρίσκονται σε διαφορετικές τοποθεσίες. Για να εκπληρώσετε μια τέτοια παραγγελία, θα πρέπει να πληρώσετε σε κάθε μεμονωμένο προμηθευτή τα αντίστοιχα έξοδα αποστολής, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν τα περιθώρια κέρδους σας.
Κίνδυνοι με την απογραφή
Πουλώντας προϊόντα απευθείας από τους προμηθευτές σας, εξαρτάστε από το απόθεμά τους και την ικανότητά τους να το διαχειρίζονται. Το απόθεμα των προμηθευτών σας εκπληρώνει όχι μόνο τις παραγγελίες σας αλλά και τις παραγγελίες άλλων επιχειρήσεων, επομένως μπορεί να αυξομειωθεί ξαφνικά. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι καταλήγετε να αποδεχτείτε την παραγγελία ενός πελάτη όταν ο προμηθευτής σας έχει εξαντλήσει το απόθεμα αυτού του προϊόντος. Και πάλι, εάν ο πελάτης δεν πάρει το προϊόν του, η ευθύνη θα πέσει σε εσάς. Εάν πουλάτε δημοφιλή προϊόντα, οι πιθανότητες είναι ότι άλλες εταιρείες dropshipping θα πουλήσουν επίσης αυτά τα προϊόντα (και συχνά τα προμηθεύονται από τον ίδιο προμηθευτή). Όταν συμβαίνει αυτό, είναι δύσκολο για το προϊόν σας να ξεχωρίσει, ενώ ταυτόχρονα μπορεί να βρεθείτε εκτεθειμένοι στους πελάτες σας.
Αξιοπιστία προμηθευτών
Στη χώρα μας δεν είναι πολλές οι Β2Β επιχειρήσεις που έχουν την πραγματική υποδομή να πραγματοποιήσουν dropshipping στο ρόλο του προμηθευτή. Η οργανωμένη αποθήκευση και διανομή απαιτεί πλήρη ψηφιοποίηση, εγκατάσταση διαχειριστικών συστημάτων CRM & ERP, αυξημένο αριθμό σε εξειδικευμένο προσωπικό, οργανωμένη αποθήκη με συστήματα ανάγνωσης και ενημέρωσης σε πραγματικό χρόνο για όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Όλα αυτά εγκατεστημένα σε ένα ανοιχτό παράθυρο 24/7 επικοινωνίας με τα τελικά καταστήματα λιανικής που θα χρησιμοποιήσουν αυτή την υπηρεσία.
Όταν για παράδειγμα εσείς ως πελάτης λιανικής έχετε παραγγείλει προϊόντα από ένα κατάστημα και η παραλαβή τους καθυστερεί σημαντικά, να είστε σχεδόν σίγουροι ότι το κατάστημα λειτουργεί με τη μέθοδο dropshipping και ο προμηθευτής δεν έχει την ικανότητα, την οργάνωση και το προσωπικό να παραδώσει στην ώρα του. Στη χειρότερη περίπτωση δεν έχει ούτε σωστή εικόνα του αποθέματός του και το προϊόν σας δεν βρίσκεται καν στην αποθήκη.
Δύσκολη διαχείριση του αποθέματος
Το μείζον πρόβλημα με την ιδιοκτησία είναι η άμεση πληροφόρηση για το απόθεμα του προμηθευτή σας. Έτσι, εάν διατηρείτε ένα κατάστημα και συνεργάζεστε μέσω dropshipping, θα πρέπει να είστε σε θέση να γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή ποιό είναι το απόθεμα των προϊόντων που βρίσκονται στην αποθήκη του προμηθευτή σας. Φανταστείτε να λάβετε μία παραγγελία, να πληρωθείτε γι αυτή, και στη συνέχεια ο προμηθευτής σας να σας ενημερώσει ότι το προϊόν δεν υπάρχει στο απόθεμα. Ή σε άλλες περιπτώσεις το προϊόν να υπάρχει αλλά η τιμή του έχει αλλάξει κι εσείς δεν έχετε ενημερωθεί σχετικά.
Για την αποφυγή παρόμοιων καταστάσεων, θα πρέπει το κατάστημά σας να είναι σε θέση να επικοινωνεί ηλεκτρονικά σε πραγματικό χρόνο με την αποθήκη του προμηθευτή σας. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εγκατασταθούν τα αντίστοιχα online προγράμματα, κάτι που αποτελεί ένα πρόσθετο και πιθανόν σημαντικό κόστος για εσάς. Φυσικά εάν έχετε περισσότερους του ενός προμηθευτές η διαδικασία αυτή θα πρέπει να γίνει για τον κάθε έναν ξεχωριστά.
Αξιοπιστία του καταστήματός σας.
Μπορεί η διατήρηση ενός ηλεκτρονικού καταστήματος να ακούγεται εύκολη υπόθεση, αλλά οι περισσότεροι ιδιοκτήτες επενδύουν σημαντικό χρόνο και χρήματα σε διάφορες μεθόδους διαφήμισης και ψηφιακού marketing. Εάν όμως έχετε επενδύσει για να δημιουργήσετε ένα αξιόπιστο προφίλ για την επιχείρησή σας, είναι συνετό να αφήσετε ένα σημαντικό κομμάτι που αφορά την υποστήριξη των πελατών σας στα χέρια τρίτων; Σε περίπτωση οποιουδήποτε σφάλματος του προμηθευτή σας, θα πρέπει να γίνει ακύρωση της παραγγελίας, και εάν αυτή έχει ήδη πληρωθεί π.χ. με πιστωτική κάρτα να επικοινωνήσετε με την τράπεζα να ανάκληση της χρέωσης. Φυσικά θα αποκτήσετε και έναν δυσαρεστημένο πελάτη ο οποίος με την πρώτη ευκαιρία θα δυσφημίσει το κατάστημά σας όπου μπορεί. Με την κορύφωση των κοινωνικών δικτύων όπου τα πιθανά αρνητικά σχόλια των πελατών σας ταξιδεύουν παντού με ταχύτητα, μπορεί να δείτε τη δημοτικότητα της επιχείρησή σας να καταρρέει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και όλο τον κόπο σας να πηγαίνει χαμένος.
Dropshipping vs 3PL
Η ιδανικότερη εναλλακτική λύση ανάμεσα στο Dropshipping (όπου δεν διατηρείτε καθόλου απόθεμα) και το συμβατικό εμπόριο (όπου το απόθεμα είναι εξολοκλήρου στην ευθύνη σας, είναι η χρήση των υπηρεσιών Logistics υπέρ τρίτων (3PL Logistics) που προσφέρεται από κάποιες επιχειρήσεις Logistics όπως η Europa Cargo. Δείτε το άρθρο μας σχετικά με τον ορισμό των 3PL Logistics. Στην περίπτωση αυτή είστε οι κύριοι ιδιοκτήτες του αποθέματός σας και γνωρίζετε ανά πάσα στιγμή τι βρίσκεται στην αποθήκη σας, αλλά δεν επιβαρύνεστε με τα διαδικαστικά της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Χρησιμοποιείτε τον αποθηκευτικό χώρο, την τεχνογνωσία, και το προσωπικό της Europa Cargo για τη διεξαγωγή όλων των εργασιών αποθήκευσης, συσκευασίας και αποστολής των παραγγελιών σας, ενώ υπάρχει επιπλέον και η δυνατότητα τιμολόγησης και λογιστικής υποστήριξης για τις ανάγκες του καταστήματός σας. Το σημαντικό πλεονέκτημα με την υπηρεσία Logistics υπέρ τρίτων είναι η ευελιξία που παρέχει στα δύο μέλη της συμφωνίας, αφού μπορείτε να επιλέξετε μόνο όποιες από τις υπηρεσίες σας διευκολύνουν και να εκτελέσετε τις υπόλοιπες μόνοι σας, προσαρμόζοντας έτσι το συνολικό κόστος στα μέτρα σας ανά πάσα στιγμή.
Τι μπορείτε να κάνετε
Η τελική απόφαση για το μοντέλο Logistics που θα ακολουθήσει η επιχείρησή σας εξαρτάται φυσικά από εσάς τους ίδιους. Σε κάθε περίπτωση, εάν αποφασίσετε να ξεκινήσετε να στέλνετε παραγγελίες, κάντε ό,τι μπορείτε για να προστατεύσετε την επιχείρησή σας από τους ανταγωνιστές και τη δυσαρέσκεια των πελατών. Η επιλογή ενός αξιόπιστου προμηθευτή, η προσεκτική επιλογή της σειράς προϊόντων σας και η χρήση του σωστού καναλιού πωλήσεων θα σας βοηθήσουν να παραμείνετε στο σωστό δρόμο. Επιπλέον η χρήση ενός αξιόπιστου παρόχου υπηρεσιών Logistics μπορεί να αποδειχθεί σωτήρια για την μελλοντική αξιοπιστία του καταστήματός σας. Μπορείτε να μας καλέσετε στο +30 2310 758000 ή συμπληρώστε τη φόρμα επικοινωνίας με την Europa Cargo και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας για να συζητήσουμε όλες τις αποθηκευτικές και μεταφορικές ανάγκες σας και να προτείνουμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις για την επιχείρησή σας.